دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
آخرين مطالب
لينک دوستان
>
لوگوي همسنگران
طراح قالب

گفت‌وگوی «شهروند» با پزشک بدون مرزی که زندگی خود را وقفِ درمان محرومان در سراسر جهان کرده است
نام‌ها با نیکی‌ها زنده می‌مانند
 

الهام علمشاهی روزنامه نگار

او کسی است که سال‌های بسیاری از زندگی‌اش را درنقاط محروم جهان گذرانده و احیای زندگی دوباره و ترمیم دردهای بیماران، نیمی از عمرش را فراگرفته است. سید ناصر عمادی، پزشک ایرانی بدون مرز، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران است که به پاس خدماتش در سراسر جهان و به دلیل مبارزه با بیماری ایدز و بهبودی سلامتی مردم، عناوین پرافتخاری را به‌عنوان پزشک بدون مرز ایرانی از رئیس‌جمهوری بروندی، نخست‌وزیر و وزیر بهداشت کنیا، رئیس هلال‌احمر و وزیر بهداشت غنا و ....کسب کرده است. دکتر عمادی در‌سال ٢٠٠٩ در شهر آکرا از کشور غنا به دنبال ابتلا به بیماری مالاریا دوران سختی از بیماری را پشت سر گذاشت که استقامت و استمرار حضورشان در آفریقا برای درمان بیماران به‌رغم همزمانی ابتلای خودشان به بیماری مالاریا موجب شد که خانواده غنایی به نام «ATOBRAH» که در‌سال ۲۰۰۹ از بیماری مهلک پوستی رهایی یافته بود نام فرزند متولد شده خود در‌سال ۲۰۱۲ را به‌نام عمادی «Emadi ATOBRAH» نامگذاری کند. پزشکان بدون مرز، یک سازمان بدون منفعت برای کمک‌های انسان‌دوستانه است که برای پروژه‌هایش در مناطق جنگ‌زده و کشورهای درحال توسعه‌ای که با خطر بیماری‌های بومی مواجه هستند، مشهور است. این سازمان در‌سال ۲۰۰۷ بیش از ۲۶ ‌هزار دکتر، پرستار، کادرپزشکی، متخصص تامین، مهندس آب و بهداشت و مدیر برای ارایه خدمات پزشکی در بیش از ۶۰ کشور دنیا داشته است. ناصر عمادی، پزشک داوطلب جمعیت هلال‌احمر برای کمک به مردم نیازمند دیگر کشورها به اقصی نقاط دنیا و اخیرا نیز برای چندمین بار به کشور غنا سفر کرده که در این‌خصوص به سوالات «شهروند» پاسخ داده است.
 آقای دکتر؛ اخیرا برای چندمین بار به قاره آفریقا و کشور غنا سفر کردید؛ این سفر بنابر چه ضرورتی انجام شد؟
٨آبان‌ماه ٩٤ به دعوت پرفسور بوسمپوم، استاد دانشگاه غنا، رئیس مرکز توسعه بهداشت و سلامت در آفریقا و رئیس سابق صلیب‌سرخ غنا برای آموزش دانشجویان و پزشکان غنایی و نیز درمان بیماران با هماهنگی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران عازم آکرا پایتخت این کشور شدم. این شاید هفتمین سفرم به غنا از‌ سال ٢٠٠٩ بود. هفتمین سفر به غنا با همکاری دوستان بسیار خوبم آقای دکتر رئیس کرمی، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر، دکتر ملکی سرپرست درمانگاه هلال‌احمر ایران در غنا و آقای رضایی معاون ایشان، فرصت خوبی را برای ما در این کشور فراهم آورد تا تعداد زیادی از بیماران، دانشجویان، پزشکان و مسئولان غنایی بدانند ملت بزرگ ایران و نماینده آنان (پزشکان ایرانی) نگران سلامتی همه مردم دنیا از هر نژاد، ملیت، مذهب و رنگی هستند؛ به همین علت و براساس آموخته‌های دینی، علمی و وجدانی هزاران کیلومتر راه را طی کرده تا از قاره‌ای به قاره دیگر در خدمت مردم نیازمندی باشیم که ما را فرا خوانده‌اند. درواقع مهم‌ترین هدفِ من و دکتر ملکی بر مبنای کمک به افراد نیازمندِ غنا و همچنین آموزش به کسانی که از نظر علمی نیازمندِ ما بودند، بنا شده بود.
 این سفر چه دستاوردهایی داشت؟
این سفر مثل سفرهای قبلی‌ام به آفریقا موفق و نشان از مهر و محبت ایرانی‌ها بود؛ اما نکته جالب این‌که به‌دلیل همکاری و همراهی موثرِ دکتر ملکی و آقای رضایی توانستیم بسیار فراتر از انتظارات موفق و موثر عمل کنیم. به بیان دیگر، اگر ایرانی‌ها با جان و دل در کشورهای دیگر کنار یکدیگر باشند و دست یکدیگر را بفشارند، منشا بهترین و بیشترین خدمت به نام ایران و اسلام خواهند بود و به‌واسطه این مودت و همدلی، خداوند نیز به ما توفیق بیشتر از خدمت خالصانه که محبت واسعه خودش در آن متجلی است، عنایت خواهند کرد. دستاوردهای این سفر برای تجربه عزیزان پزشک ایرانی که قصد خدمت در کشورهای آفریقایی به نام ایران اسلامی را دارند، مفید خواهد بود، تا بدانیم اگر بخواهیم می‌توانیم در دل‌های مردم دنیا و حتی مسئولان آن‌ها، بزرگ و عزیز باشیم؛ مشروط به آن‌که در مدت عزیمت و سفر، کاملا نیت و عمل ما انسانی، وجدانی و برای خدا باشد.
 از فعالیت‌ها و اقداماتی که در طی این سفر انجام شد، بگویید.
فعالیت‌های بسیاری در این سفر انجام شد که شرکت در جلسه هیات بورد CDDF در بخش معاونت پژوهشی دانشگاه غنا به منظور ارایه راهکارهای مناسب در ارتقای سلامتی و بهداشت نیازمندان غنایی، تشخیص و درمان بیماران پوستی در درمانگاه هلال‌احمر ایران در شهر آکرا غنا، آموزش عملی پزشکان غنایی از نحوه تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی، برگزاری کلاس اهمیت اجرای حاکمیت بالینی جهت پرسنل مرکز هلال‌احمر در آکرا، برگزاری کلاس تئوری از تظاهرات پوستی در بیماران ایدز جهت پزشکان و پرسنل درمانی هلال‌احمر، برگزاری کلاس آموزشی سرطان پوست (کاپوزی) در بیماران ایدز در دانشگاه غنا جهت دانشجویان دوره ویروس‌شناسی، شرکت در جلسه هم‌اندیشی و تبادل اطلاعات علمی با متخصصین پوست و اعضای هیات علمی دانشگاه غنا و بیمارستان کالیبو، برگزاری کلاس آموزشی از بیماری‌های مقاربتی در دانشگاه اسلامی آکرا، به همراه جلسه پرسش و پاسخ، برگزاری کمپ رایگان پزشکی با محوریت هلال‌احمر ایران و مرکز CDDF در منطقه محروم «Amamorle» توابع آکرا و همچنین مصاحبه مطبوعاتی و رسانه‌ای با شبکه تلویزیونی غنا و پخش فعالیت‌های انجام شده از تلویزیون سراسری غنا، از مهم‌ترین آنها است.
 پیش از این یک خانواده غنایی به پاس قدردانی از زحمات شما، نام فرزندشان را هم‌اسم شما انتخاب کردند؛ موفق به دیدار این خانواده هم شدید؟
بله، فرصتی هم فراهم شد تا خانواده غنایی که نام فرزند متولد شده در‌سال ٢٠١٢ (٣‌سال قبل) را «عمادی» انتخاب کرده بودند، ملاقات کنم. مادر این خانواده که در سال‌های ٢٠٠٩ و ٢٠١٠ از فعالیت‌های من، در درمان بیماران غنایی آگاه بوده تصمیم می‌گیرد نام فرزند پسرش را که خدا در‌سال ٢٠١٢ به او عنایت کرده «عمادی» انتخاب کند و اکنون پسرش ٣ساله است. من «ناصر عمادی» ٤٨ساله از ایران و او «عمادی آتوبرا» (Emadi ATOBRAH) ٣ساله از غنا؛ با هم کمی فوتبال بازی کردیم تا بگوییم نام‌ها با نیکی‌ها زنده می‌مانند.
 با توجه به این‌که شما به کشورهای مختلفی سفر دارید، چه موضوعات و نکاتی در این سفرها به شما کمک می‌کند که به چیزی که می‌خواهید دست پیدا کنید؟
نکته‌ای که بیش از توان تخصصی خودم در زمینه بیماری ایدز و سایر بیماری‌ها به من کمک کرد، تسلط به زبان انگلیسی بود؛ چرا که انتقال اطلاعات و دانشِ من در فضای علمی و دانشگاهی تنها با رفتار خوب و مهربانی ممکن نیست و نیازمند توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی است و در حقیقت صحبت کردن به زبان انگلیسی نقطه قوت من در این سفر بود و باعث شد سرعت من در این سفر برای شرکت در فضاهای علمی و انجام فعالیت‌ها در این زمینه افزایش پیدا کند.
 فعالیت‌هایی که در طی این سفر انجام دادید، چه بازتاب‌هایی داشت؟
از تمام فعالیت‌های انجام شده در این سفر، خبر تهیه و در اخبار سراسری تلویزیون غنا برای مردم این کشور پخش شد که این فیلم توسط سفارت ایران در غنا هم مشاهده شد. درواقع چند دقیقه‌ای، فعالیت‌های یک پزشک ایرانی در رسانه ملی یک کشور آفریقایی به تصویر کشیده شد. علاوه بر این مطلبی هم درخصوص فعالیت‌های ما به‌عنوان پزشکان ایرانی، در روزنامه‌های سراسری این کشور آفریقایی به چاپ رسید. نکته مهم این است که این سفر بدون هماهنگی هیچ نهاد دولتی و هیچ دعوت‌نامه‌ای انجام شد و به این شکل بازتاب گسترده‌ای دربرداشت. می‌توان گفت، عملکرد ما باعث شد که این گزارش تهیه و مفید بودن فعالیت‌های ما برای همگان نمایان شود.
 این سفر، چقدر طول کشید و کی به ایران بازگشتید؟
سفرم به غنا ده روزه بود و به لطف پروردگار و با یاد و نام شهدای ٨‌سال دفاع مقدس و با خاطراتی دیگر از خدمات پزشکی در غرب آفریقا به کشور عزیزم ایران برگشتم.




برچسب‌ها:
[ 16 / 10 / 1394برچسب:, ] [ ] [ دانشگران شهرستان سرباز ]

درباره وبلاگ

دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 25
بازدید کل : 8822
تعداد مطالب : 366
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1